Volgende stop geen Laos, maar Nederland.. - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Kim Krogt - WaarBenJij.nu Volgende stop geen Laos, maar Nederland.. - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Kim Krogt - WaarBenJij.nu

Volgende stop geen Laos, maar Nederland..

Blijf op de hoogte en volg Kim

18 Oktober 2014 | Cambodja, Kratié

Dag 35: Vandaag weer naar school, deze keer met mijn ouders die graag wilde zien hoe ik als teacher Kim doe. Dat hadden de andere leraressen wel door en vandaag was ik de gelukkige om de lining te ondersteunen. Wat inhoudt dat je kaartjes laat zien wat zij moeten opnoemen en liedjes moet zingen. Daarna begon gewoon mijn klasje en zijn mijn ouders naar de village school geweest met een teacher van de school. In de pauze zijn we naar mijn oude guesthouses op het platteland gefietst, waar ze toch wel van schrokken hoe ver van de stad en hoe local het is. Ze vonden het knap dat ik het een week heb volgehouden, wat ik toch ook wel vond toen ik er weer fietste. Het is toch wel duidelijk dat ik niet op het platteland thuishoor :P Daarna zijn we wat gaan eten in de stad en zijn zij naar de floating village tour gegaan. Ik had mijn middag klasje natuurlijk gewoon, dus ik heb lesgegeven. Daarna wat gechillt bij het zwembad en daarna zijn we doorgegaan naar de stad voor een massage. Het meisje wat mij masseerde was pas 14 jaar, maar ze was sterk mijn god. Dit was zeker geen ontspannende massage en elke keer toen ik vroeg of het wat zachter kon, bleef ze me knijpen haha. Daarna wat gegeten bij het foodcourt en in de stad geweest.

Dag 36: Vandaag early bird voor de sunrise van Angkor, 4.30 met de tuktuk (!!!!!!!!!!!!!) Maar het was heel cool dus zeker wel de moeite waard. We waren er net voor de drukte en stonden echt aan het meer voor de grootste tempel, Angkor Wat. In het tempelcomplex hebben we tot 11.00 allemaal tempels gekeken. Ik was er al een keer geweest, maar omdat toen in Phnom Penh onze camera gejat was moest ik er nog een keer heen natuurlijk. Maargoed, na een paar tempels gaat ook alles wel op elkaar lijken dus op n gegeven moment is het wel weer mooi geweest. Daarna zijn we door gegaan naar het landmijnen museum. Dit was wel interessant om wat meer te weten over die mijnen, omdat je echt nog wel veel mensen ziet in Cambodja zonder armen of benen. Daarna door naar de toeristen politie. Hier zat ik natuurlijk al weken op te wachten. Ik vond het wel fijn om dit met m’n ouders te doen, aangezien de politie hier zo corrupt is. We moesten de politieman wakker maken uit zijn hangmat en na mijn verhaal te hebben gedaan, zei die doodleuk dat hi me niet geloofde en dat hij ook geen rapport wilde schrijven. Uhm.. ja daar zit je dan want naar een andere politie gaan heeft geen zin want het is de enige toeristen politie in Siem reap. Ik heb toch wel echt zo’n aangifte nodig voor de verzekering, maargoed toen die de hele tijd door mijn paspoort heen zat te bladeren en vragen ging stellen over mijn visa’s en waarom ik zo vaak naar Cambodja kom zijn we maar opgestapt. Dit was dus weer een waste of vakantie time. Daarna lekker chillen bij het zwembad want het was toch wel erg vroeg vanmorgen. In de avond weer door naar de dagelijkse massage, voetmassage this time. Daarna lekker sushi gegeten op pubstreet en nog wat gewinkeld.

Dag 37: Vandaag iets meer uitgeslapen dan de afgelopen dagen en daarna weer naar het schooltje. De tuktuk driver reed achter ons met twee koffers oude kleding vanuit Nederland. Vandaag gingen we de kids van de village school in een nieuwe outfitje steken. Dit was echt heel cool om te doen!! De kinderen waren zo blij!! De twee teachers van de village school verdeelden de kleding zo dat iedereen wat kreeg en op maat. Daarna ging ik nog even naar het andere schooltje om mijn koffertje met oude kleding op te halen die ik al meegenomen had vanuit Nederland, maar tijdens mijn vakantie in het kantoortje van de directeur had laten staan. Aangekomen bij het schooltje merkte ik al gauw dat de helft er uit was gejat. Toch jammer! Daarna werd ook een van de teachers gebeld door de directeur dat de kinderen jaloers zouden worden als we kleding uit deelden en zag je de juffrouw helemaal bang worden. Dat was dan wel weer even jammer, want er was meer dan genoeg kleding en meer dan de helft was nog over. Maargoed, de kids en de teachers waren helemaal happy dus dat was heel leuk om te zien. We hebben ook nog wat geld gegeven voor eten wat ze op zondag uitdelen in deze wijk, omdat veel mensen hier wel rijst eten maar niet met iets erbij. Dus op zondag geven ze dan meestal kip of vis bij de rijst. Ook ga ik nog even vragen of de tuktuk driver mijn fiets wil langsbrengen bij het schooltje en dan was dit de afsluiting van het vrijwilligerswerk :) Grappig was dat we even later toen we nog even een drankje gingen drinken vlak bij de school dat de lerares langs kwam fietsen met de G-star blouse van m’n broertje haha, die vond ze zelf wel erg mooi blijkbaar. Hilarisch! In de middag wilde ik de local market showen aan m’n ouders. Helaas dacht k de weg toch iets beter te kennen dus we hebben lekker omgereden, maargoed we zijn er uiteindelijk gekomen. Daarna weer naar de stad gegaan en wat boeken gekocht bij een man die getroffen was door een landmijn. Deze man had het opzich wel goed aangepakt want hij had op een A4tje zijn verhaal staan hoe het gebeurd was en hoe het met hem ging. Dus uiteindelijk maar drie boeken bij deze man gekocht, want het is toch wel echt heel sneu allemaal. Vandaag dus erg goed bezig geweest haha. Jammer is dat je hier wel echt keuzes moet maken bij wie je wel wat koopt en wie je wel wat geld geeft, want er lopen hier zoveel bedelaars en verkopers. Daarna naar het zwembad en in de avond wederom weer voetmassage en daarna BBQ gegeten in de stad.

Dag 38: Vandaag ga ik Siem reap verlaten, wel gek! Nog nooit zo lang op en plek geweest in het buitenland. Rond zeven uur werden we opgehaald met de minivan voor naar de boot richting Battambang. De boottocht duurde vijf uur en voer langs drijvende dorpen en jungle. Het was wel echt een leuke boottocht en veel gezien. We haalden tussendoor ook locals op van hun drijvende huis die dan weer een drijvend dorp verder moesten zijn, wel grappig. Het boottochtje duurde wel net even te lang, maargoed je moet de rit wel uitzitten. Aangekomen in het hotel in Battambang gingen we maar even beetje rustig aandoen want zoveel dagen vroeg op zijn wel killing. Daarna nog even door het stadje gelopen, wat bekend staat om de koloniale gebouwen. Opzich stelt het stadje vrij weinig voor, maar het is wel schattig. Daarna hebben we wat gegeten en zijn we met de tuktuk naar het circus gegaan. Dit circus is heel bekend en is met kansarme kinderen uit kleine wijkjes rond Battambang. In het beging dacht ik oh god, wat vreselijk kinderachtig met clowns enzo, maar later kwamen ook acrobaten wat wel cool was.

Dag 39: Vandaag dagje sightseeing Battambang. We gingen eerst met de bamboo train. De trein is dan een vlot van bamboo wat op een rails rijdt. Ik dacht eigenlijk dat het niet zo boeiend zou zijn, maar het ging nog best hard en de rails waren zo oud dat ze niet helemaal recht meer lagen dus het was een soort van uurtje achtbaan, wel cool. Daarna gingen we door naar een soort van hangbrug, een Frans-Cambodjaans dorpje en naar een boom met vleermuizen. Daarna naar een wat boeiendere bezienswaardigheid, een tempel. Ik merk wel dat mijn conditie niet zo veel meer voorstelt terwijl we 300 treden naar boven liepen. Gelukkig waren er een paar kleine meisjes die ons afkoelden met waaiers en toen we ergens even gingen zitten werden we zelfs van een massage voorzien, haha die kinderen zijn zo ingespeeld op toeristen. De volgende stop was bij de berg. Gelukkig was hier de mogelijkheid om door een moto boven naar de berg gebracht te worden, dus dat was wel chill. Eerst naar de killing caves, waar in tijd van de oorlog 10.000 mensen naar beneden zijn gegooid, verschrikkelijk. Daarna naar de top van de berg met een tempeltje en een supermooi uitzicht. Daarna naar beneden gelopen waar rond een uurtje of zes veertig minuten lang vleermuizen uit een grot kwamen. Die gaan dan met z’n allen in een rechte lijn naar het Tonle sap meer, was wel een geinig gezicht. Na dit tripje ergens wezen eten in de stad. Was wel heel sneu want er was een jongetje wat de hele tijd aan het bedelen was. Dus als je daar zit eet je dan toch niet zo heel lekker, dus alles wat we over hadden hebben we ingepakt en aan het jongetje en zijn broer gegeven, die daar gelijk aan begonnen.

Dag 40: Vandaag weer vroeg op voor de minivan naar PP, de pick up was weer 6.30. De rit ging wel redelijk snel en half 1 waren we bij het hotel. Daar mijn paspoort ingeleverd zodat de visa voor Vietnam geregeld kan worden. Ik wilde eerst zelf bij de ambassade langsgaan, maar via het hotel was het ook binnen twee dagen te regelen dus heel chill. Daarna omgekleed en poging drie van deze vakantie om het Royal palace te bezoeken. Het zijn wat tempels met mooie goed bijgehouden tuinen er omheen. Daarna wat over de boulevard gelopen en rond vijf uur hebben we de sunset boat genomen. Deze boot vaart dan naar de andere kant van de Mekong, waar wat sloppenwijkjes liggen en weer terug waar je goed uitzicht hebt over de stad. De skyline van Phnom Penh wordt al steeds uitgebreider want er wordt zoveel gebouwd, dus over een paar jaar zal het wel heel anders eruit zien. Daarna hebben we een massage genomen door blinden. Ik wilde dat eigenlijk al heel lang een keertje doen, maar zag het elke keer op rare plekken in het platteland staan. Dus dat leek me toch niet echt wat, maar dit was een goede salon waar het ook wel echt goed georganiseerd was. De massage was echt heel goed en wel echt bijzonder. Ze doen het echt op gevoel en niet het vaste massage programma zegmaar. Dus morgen weer waarschijnlijk .

Dag 41: Vandaag staan eerst de killing fields op het programma. Twee jaar geleden ben ik daar ook al wel geweest, maar ik heb me inmiddels ingelezen en weet wat meer over de oorlog in Cambodja. Ook omdat ik net een heel goed boek daarover heb gelezen, dus nu kwam het toch wel even wat meer binnen. Daarna door naar het Tuol Sleng museum. Vanuit deze gevangenis werden mensen naar de killing fields gebracht. Soms zie je nog bloed op de grond liggen en voor de rest zie je heel veel foto’s van mensen die doodangsten uitstaan. Je moet er geweest zijn als je in PP bent, maar echt leuk is het natuurlijk niet. Daarna naar de Russische markt geweest, waar ik nog nooit was geweest, omdat we dat vorige keer niet gehaald hebben omdat toen onze tas werd gesnatcht van de tuktuk. Hier nog even mooie roze New balance met schubjes op de kop getikt. Het wordt nog even uitvechten wie ze krijgt, mijn moeder of ik, maar ik vind zelf dat ik ze het hardst nodig heb :P. Daarna nog even naar de Central market geweest omdat het weer hoog tijd was voor de manicure en pedicure. Toen terug gelopen naar het hotel op het terrasje gewacht tot buurmen Sjors arriveerde. Hij ging even settelen, want die had bijna 24 uur niet geslapen. Daarna weer door naar de blind massage. De massage ontgroening voor Sjors, wat natuurlijk niet kan als je voor de tweede keer naar Azië gaat :P Deze keer had ik een vrouwtje wat heel slecht kon zien, dat merkte je wel want de andere liepen echt tegen de muur op als ze niet vastgehouden werden, zo sneu. Na de massage wat gegeten bij de riverside en de bus geregeld voor morgen richting Kratie, the place to be voor de irrawady dolfijnen!

Dag 42: Vandaag vroeg ontbijten en weer door naar het busstation, voor de bus richting Kratie. De rit duurde ongeveer 8,5 uur. Onderweg was het wel mooi, met mooi uitzicht en hutjes. Onderweg zag ik nog een man die lijm aan het snuiven was, echt engig. Dacht dat ze dat alleen in Afrika deden, domme gedachte misschien. Triestig! Aangekomen in Kratie werd de bus aangevallen door Tuktuk drivers. We waren de enige toeristen in de bus, dus dat was vechten voor 4 Nederlanders. Maargoed we hadden al een guesthouse geboekt en die stond er ook toevallig tussen dus chill. In het guesthouse was de eigenaar zo enthousiast dat we NU naar de rivier moesten gaan om de dolfijnen te spotten, want het was mooi weer en de goede tijd. Dus wij met de tuktuk richting Kampi, waar de de dolfijnen spot. Deze dolfijnen zijn uitstervende en er leven er nog 85 in Cambodja, waarvan 35 op deze plek. Was echt supercool en we hebben er nog best veel gezien. Ik heb vrij veel moeite gedaan om de dolphins op de foto te krijgen, maar dat was nog best moeilijk! Toen het donkerder begon te worden gingen we weer terug en zijn we in het stadje, wat niet heel erg veel voorstelt, ergens gaan eten.

Dag 43: Vandaag met de scooter de countryside van Kratie exploren op de scooter. Ik heb wel een paar jaar een scooter gehad, maar moest toch wel weer even wennen. Het eerste kwartier reed ik dan ook 10 km/h. Dat zou dus geen lange afstand worden dacht ik. Maargoed na dat kwartier ging het wel prima en had ik mijn drivingskills weer. Was echt vet! De mensen waren niet echt toeristen gewend en sommige kinderen moesten zelfs huilen toen ze ons zagen haha, heel raar. Tussen alle zand/steenwegen en kuilen door zo veel mogelijk geprobeerd om terug te zwaaien naar alle mensen, die zo enthousiast waren toen ze ons zagen. De weg was wel echt heel slecht. Het was een soort van een grote stofwolk. Ik maar denken dat ik super bruin was geworden deze dag haha, helaas was het een laag bruin zand. Ondertussen ook nog even bekeken naar de plant van de sesam, wist niet dat sesam aan een plant groeide en hoe noodles werden gemaakt. In de avond weer in het stadje gaan eten. Toen we terug waren werd mijn moeder gebeld door haar broer dat mijn oma in het ziekenhuis is opgenomen. Mijn ouders besloten direct om de dag daarna naar huis te gaan. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik moest doen, maar merkte wel dat mijn moeder het liefst had dat ik ook meeging. Dus nog even een nachtje over slapen, want het komt ineens zo plotseling en ik zou eigenlijk nog 1,5 maand hebben. Ik had nooit verwacht dat ik eerder naar huis zou gaan, maar mijn lieve omaatje is me ook veel waard!!!

Dag 44: Kort nachtje, en ik heb toch besloten om mee terug te gaan naar Nederland. Anders zou ik doorgaan naar Laos en als het dan echt mis zou gaan dan is de reis terug naar Nederland vanuit de bush bush in Laos nog erger. En het is ook niet chill om alleen op de andere kant van de wereld te zitten in plaats van bij familie. Snel de tickets rond 6.00 geboekt en een half uurtje later werden we opgehaald om weer naar Phnom Penh te gaan. Daar nog even op een rooftopterras gezeten tot dat het tijd was om naar de luchthaven te gaan. Eerst een vlucht naar KL en dan door naar AMS.

Dus.. tot zover Kim in Azie. Het is wel zeker dat ik terug ga, maar nu blijf ik even thuis!

Ik heb btw weer mijn oude Nederlandse 06-nummer dus vergeet de Cambodjaanse :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 5182

Voorgaande reizen:

03 September 2014 - 03 December 2014

Kim in Asiaaaaa

Landen bezocht: