Echt vakantie voor Kimmiegirl and Jasmine - Reisverslag uit Ko Chang Tai, Thailand van Kim Krogt - WaarBenJij.nu Echt vakantie voor Kimmiegirl and Jasmine - Reisverslag uit Ko Chang Tai, Thailand van Kim Krogt - WaarBenJij.nu

Echt vakantie voor Kimmiegirl and Jasmine

Blijf op de hoogte en volg Kim

29 September 2014 | Thailand, Ko Chang Tai

Ja daar gaan we weer, waar waren we gebleven..

Dag 16: Deze ochtend een poging gedaan om muisstil onze dorm te verlaten. Dit was de tweede keer in een dorm voor mij en blijft wel lastig hoor om met slapende mensen rekening te houden, maargoed alles was snel ingepakt. Daarna zijn we met de skytrain naar het busstation gegaan. Daar kwamen we vier minuten voor 8 aan en 8 uur vertrok er een busje naar de pier richting Ko Chang. Oke, maar we moesten nog boodschapjes doen voor ontbijt. Het busje wilde wel even wachten zei het vrouwtje achter het loket. Dat was volgens mij niet zo helder gecommuniceerd want aangekomen bij het busje trok die man de backpacks van ons rug en moesten we maar snel gaan zitten. De rit ging heel snel naar Trat, waar we over moesten stappen op een soort tuktuk. Lucky us mochten wij achter de chauff, tussen borden met rijst en andere etenswaren haha. De ferry bracht ons naar Ko Chang en daar hebben we bij het backpackers gedeelte, Lonely beach, een klein schattig bungalowtje gehuurd. Toen zijn we snel naar het strand gegaan, waar tot onze verbazing een soort Bloomingdale tent stond met deephouse muziek en een zwembad uitkijkend op de zee. Was wel echt genieten, dus daar hebben we de rest van de dag gelegen! Op n gegeven moment konden we ook nog even werken als propper haha, dus s’avonds moesten we wel terug om te kijken wat de opkomst was. Tussendoor nog gegeten in het straatje. Ko Chang is wel echt boven mn verwachting, heel chill!

Dag 17: Nog lekker een stranddagje vandaag. We zijn eerst bij Lonely beach geweest voor ontbijt en wat tanning. Was wel vreselijk warm, maargoed we mogen niet klagen over het weer. Tussen de middag een tuktuk genomen naar een ander strandje, om toch even wat meer te zien van Ko Chang. Veel mensen huren hier een scooter, maar het is nogal heuvelig en we hebben veel mensen met verband rond zien lopen, dus mwa wij pakken de onavontuurlijke route wel. Het strandje was bij Bak Bao, echt een mooi stuk strand, wel vrij rustig door het low season, maar voor een dagje is het wel echt chill. Nog even informatie vergaard over hoe we naar Ko Kut kunnen. Maar dat zit er helaas niet in want er gaat geen ferry van Ko Chang, alleen via het vaste land weer. Dus dat is wel een beetje een gedoetje, dus daar moeten we maar de volgende keer Thailand heen. S’avonds zijn we ergens gaan eten en bij ons in het hippie-uitgaansstraatje wezen stappen en wat buckets leeg gedronken.

Dag 18: Vandaag eilandjes time.. We gingen met een boot naar vier eilandjes om te snorkelen en een beetje sight seeing. We waren ongeveer de enige Westerse mensen. Er waren namelijk echt veel Jappen op de boot. Zij waren erg enthousiast met snorkelen en snorkelde ook het liefst onder of aan. Zelfs een beste man was lekker aan het plassen voordat ik langs kwam snorkelen. Lekker warm maar niet heus.. Op het laatste eiland bleven we een uur en daar hadden we wel een mooie spot gevonden met twee schommels in het water. Was dus wel echt een chill dagje en s’avonds zijn we bij het strand gaan eten en rustig aan gedaan, omdat we morgen vroeg naar Cambodja gaan.

Dag 19: Early in the morning werden we weer opgehaald en eerst naar een kantoortje gebracht om een visa aan te vragen. Dit deden wij wel via het kantoortje en de rest niet, omdat ze dachten dat het goedkoper aan de grens zou zijn. Wat ik bij nader inzien toch ook wel dacht, maargoed aan de grens betaalden die andere precies hetzelfde als wat wij betaalden dus dat was wel fijn. De visa aan deze grensovergang is sowieso een stuk duurder dan bij andere grensovergangen met Cambodja, door corruptie. Maar aan de grens zelf was het heel chill en niet te vergelijken met die andere grensovergang, dus ik was weer gerustgesteld voor de rest van mn trip. We zouden alleen aan de grens overstappen op een BIG BUS. Dit was ons ook verteld bij het boekingskantoortje, maargoed aangekomen bij de grens was er geen big bus te zien. We werden wel ergens neergezet om te wachten op een minivan. Uiteindelijk bleek dus als je 2,50 euro meer betaald dat je dan met een minivan kan naar Sihanoukville. Er kwam nog een man naar me toe dat dit een scam was, maargoed het boeide me eigenlijk niet zo veel. Die 2,50 mogen ze hebben, want ze hadden me goed in de maling genomen haha. Dus uiteindelijk waren we rond 5 uur in Sihanoukville. Daar een guesthouse gezocht en de ferry voor de volgende dag naar Ko Rong geregeld. Daarna zijn we het strand op gegaan en daar wezen eten. Overal op het strand hebben ze BBQ voor echt 3$, niks dus en wel echt lekker. Daarna zijn we nog even gaan stappen in de JJs en de Dolphins. Was wel oke, maar wel echt vage backpackers en oude mannetjes, maargoed daar kun je niet omheen hier.

Dag 20: Onze backpacks konden we voor een nachtje bij het guesthouse laten staan, zodat we alleen met een klein tasje naar het eiland zouden gaan. Om acht uur vertrok de ferry van de pier. Helaas hadden we niet zo’n goede spot op de boot. In het zonnetje was het wel fijn, maar toen het begon te regenen zaten wij precies op het stuk waar al het water naar binnen kwam, nice.. Op Ko Rong aangekomen kregen we eerst een praatje over het eiland en dat er veel gepikt wordt, dat de kamers niet goed beveiligd zijn, dat er geen ziekenhuis is etc. Was dus een leuke binnenkomer haha. Toen een guesthouse gezocht, wat achteraf de party place bleek te zijn. Mijn Cambodjaanse kennis van twee jaar geleden, een gekke tuktuk driver woont nu op dit eiland dus ik had m van te voren al laten weten dat ik m zou op komen zoeken. Dus was grapig want toen wij naar een strandje wilde lopen zag ik een gast met krullen en ik dacht jahoor dat is m, en dat was m! Daarna zijn we met hem door de bushbush richting andere strandjes gegaan. In de middag vroeg die of we mee wilden vissen. Dus wij op de boot met een paar locals vissen.. haha ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n held op het water kom ik steeds meer achter. Na een kwartier had ik alweer spijt, maargoed ze gaan prinses Kim niet na een kwartier terugbrengen naar de kant. Dus ik heb de hele rit gekeken welk eiland nou dichter bij zwemmen zou zijn Koh Rong of Koh Rong Samloem haha. Gelukkig waren we voor het donker weer op het eiland en was het eigenlijk toch wel geinig. In de avond Cambodjaans gegeten en gewacht tot het donker was zodat we konden zwemmen met de PLANKTON! Je moet dan naar een verlaten stukje op het strand en als je je dan beweegt in het water zie je een soort van zilver om je heen. Was wel echt vet en had er ook nog nooit van gehoord. Daarna zijn we nog even wezen stappen tot 2 uur, want dan valt het licht uit op het eiland. Van 2 tot 10 uur is er geen elektriciteit, wat dus ook betekent dat het bloedheet is in de kamer zonder ventilator haha, maargoed we survived.

Dag 21: Vandaag zouden we wat actiefs gaan doen. Er is niet heel veel te doen op dit eiland, omdat het gewoon echt een heel chill eiland is. Meer dan drinken en blowen doen de meeste mensen hier niet. Het verbaasd me wel hoe makkelijk je hier aan drugs kan komen. Die Cambodjaanse gast vertelde ook nog dat er pas wel een soort controle was geweest van de politie op drugs en dat de politie dat later allemaal aan hem gaf. Haha bizar. In de ochtend zijn we wezen kajakken naar een eilandje. Na een kwartiertje heb je het kajakken ook wel gehad, maar we hebben het eiland gered. De rest van de dag nog op het strand gelegen en om vier uur hebben we de ferry gepakt naar het vaste land. Onze Cambodjaanse vriend kwam ons nog even uitzwaaien, wel sneu dat we ze snel al weggingen. Ik merkte wel dat die het leuk vond om weer bekenden te zien op het eiland. Terug op Sihanoukville daar weer een nachtje in het guesthouse geboekt. Ook wilden we graag de bus voor de volgende dag boeken naar Battambang. Helaas was er nog maar een plekje vrij in de bus waardoor we onze plannen moesten wijzigen. We gaan daarom morgen vroeg met de bus naar Kampot en gaan dan vanuit daar naar Battambang. Daarna op het strand gegeten en bij het guesthouse gezeten.

Dag 22: Vandaag vroeg weer inpakken en wegwezen. De rit naar Kampot duurde toch even een uurtje langer dan gepland. Waardoor we aankwamen in Kampot en alle tourtjes naar het Bokor Hill station al vertrokken waren. Deze hebben we dus maar geboekt voor de dag daarna. Ook hebben we alvast de bus naar Battambang geboekt, voordat die weer vol zit dachten we. Daarna zijn we naar Mad monkey guesthouse gegaan, met jawel een zwembad. Daar hebben we dus een deel van de middag gelegen. Daarna konden we eindelijk inchecken en zijn we richting het stadje gelopen, wat je eigenlijk geen stadje kan noemen. Het is zo klein en rustig, maar wel schattig. Toen zagen we dat er een sunset boot tour was dus die hebben we geboekt en over een kwartier moesten we terug komen naar het kantoortje. We dachten even dat we de enige zouden zijn, maar uiteindelijk waren we nog wel met een paar mensen. De boot was wel echt inimini en niemand mocht zich verroeren want anders zouden we omslaan. En dan is er altijd een eigenwijze man die dat natuurlijk wel doet, jawel een Nederlander met een Cambodjaans vrouwtje. Wij blij dat we niet al te veel over hem hebben zitten roddelen haha. Na het boottochtje gegeten aan de riverside en zijn we een drankje gaan doen bij het guesthouse.

Dag 23: Eerst even ontbeten en toen was ik ineens mijn slippers kwijt. Ik denk dat iemand mijn Havianas uit Brazilie zo mooi vond dat die ze heeft meegenomen, per ongeluk of on purpose. Toen werden we opgehaald voor ons tripje. Dit was opzich wel leuk, niet heel boeiend maar we hebben wat dingetjes gezien. Uiteindelijk werden we weer in het stadje gedropt bij het boekingskantoortje, want daar hadden we eerder deze dag onze backpacks neergelegd. Uiteindelijk hadden we nog een 1,5 uur voordat we naar Battambang zouden vertrekken. Dus nog even de lokale economie geholpen en wat leuke dingetjes gekocht. Het idee om 3 maanden geen kleding te kopen is bij deze niet gelukt! Wat voor velen natuurlijk geen verrassing zal zijn. Nou goed om half 4 werden we allemaal in het busje gepropt, letterlijk gepropt. We kwamen rond half 7 in Phnom Penh aan waar we de slaapbus van half 9 zouden nemen naar Battambang. Wij nog even gegeten op de Night market, want dat lag naast het busstation. Om half 8 kwamen we weer terug om even te checken hoe de bus eruit zag, want er zou er een om half 8 vertrekken naar Siem Reap. Toen heb ik maar eerlijk tegen Jasmijn opgebiecht dat ik dit echt niet zag zitten. In de bus zaten alleen maar locals en we zouden anders midden in de nacht in Battambang aankomen. Dus uiteindelijk zijn we in PP beleven en naar het guesthouse gegaan waar ik twee jaar geleden ook geweest ben met een chille rooftop bar. Dus primaaaaaaa, weer plannen veranderd en kwam voor Jasmijn eigenlijk ook wel mooi uit want dan hoefde ze niet meer terug naar PP.

Dag 24: Vandaag ging ik lekker uitslapen want ik heb de meeste toeristische dingen al gedaan hier. Dus ik heb Jasmijn alleen op pad gestuurd vandaag. Zij ging naar de Killing fields en het Tuol Sleng museum en was ongeveer rond een weer bij het guesthouse. In de tussentijd heb ik een beetje op straat naar een ontbijtje gezocht en langs marktjes gelopen. Daarna zijn we naar een tempeltje geweest waar oud mannetje zonder tanden op ons af kwam rennen en ons het buddha beeld wilden laten zien. Harrrrrrdstikke leuk. Daarna hebben we een poging gedaan om het national palace in te gaan. Echt een onzin want je moet een t-shirt dragen en een kleedje over je schouders mag niet. Dus jammer, gaan we morgen wel doen dan. Daarna zijn we naar het independent monument gelopen en daarna heeft een tuktuk ons gebracht naar Central Market. Heerlijk lekker die marktjes afstruinen. Heb ook een soort van stok gekocht voor aan mn camera, dus ben helemaal blij met mn nieuwe speeltje haha. Het lukt alleen nog niet zo goed om coole foto’s ermee te maken. Of de stok zelf staat erop of wij staan er niet op, maar oefening baart kunst. Daarna zijn we naar een tempeltje geweest op een heuveltje, waar we op onze weg hiernaartoe veel politie zagen want de Koninklijke familie kwam naar horen zeggen langs. De politie deed ook een keer best paniekerig tegen ons dat we stil moesten staan haha was best angstig. Daarna hebben we op een rooftopbar een cocktailtje gedaan en zijn we ergens gaan eten.

Dag 25: Wij met volle moed ons gekleed op national palace, komen we onze kamer uit regent het met bakken uit de hemel. Komen we beneden staat de straat blank haha. Oke, dan maar even wachten.. Uiteindelijk duurde het echt nog wel 2,5 uur voordat het droog was. Oh en ik had geen cent meer in mn portemonnee dus ik moest wel gaan pinnen ergens. Dus wij de straat op en richting de supermarkt werd het steeds dieper haha dus op n gegeven moment werd mijn rok een inimini rokje. Aangekomen bij de supermarkt zegt de medewerker dat ik het misschien maar niet moet proberen want je kan een elektrische schrok krijgen. Later kwam die nog wel met een goede idee om te pinnen op een plastic stoel, uhm laat maar. Ik pin wel ergens anders haha. Zou wel een hele trieste dood zijn. Het national palace ging het sowieso niet meer worden en om 12 uur werden we met de tuktuk opgehaald naar de bus. Ik was blij dat we niet omvielen met de tuktuk, wat opzich ook best had gekunt. Bij de buscompany aangekomen en met de informatie dat onze bus om half 1 zou vertrekken hebben we daar keurig gewacht tussen de locals. Uiteindelijk ging de bus half 2 en waren we de enige toeristen. De rit duurde laaaaaaaaaang en de weg was buuuuuuumpy, en uiteindelijk kwamen we half 10 aan op het busstation in wederom in the middle of nowhere. De tuktuk naar mn oude guesthouse gepakt waar mijn fietsje nog stond en daar gegeten en gaan slapen. Mijn vakantie tot nu toe zit erop en morgen ga ik weer het juffeke uithangen!

• 30 September 2014 - 09:13

Berna:

Hi Kim,
    Dit klinkt een stuk ontspannender, heerlijk genieten van de natuur en de bevolking, nog een weekje en dan zijn we ook daar, groetjes aan Jasmijn, XXX uit Wateringen